Med maten som livsstil

Svensken har blivit mer intresserad av mat och vi lägger mer pengar än någonsin på restaurangnotor. Men det finns de som tar det steget längre. De viger sina liv till maten och jagar nya smakupplevelser. Foodien har kommit till Sverige.

Text och Foto: Hampus Rundberg

Vi är på väg mot Atelier Food. En restaurang för kreativ matlagning ett stenkast från centralstationen i Stockholm. Kockar, konstnärer, formgivare och forskare samsas i samma lokal. Ett perfekt lunchställe för någon som kallar sig för foodie. Rasmus Ragnarsson är här minst en gång i veckan.

– Jag har aldrig sprungit på något som tilltalar alla sinnen som mat gör. Lukt, smak, textur och utseendet. Ett restaurangbesök kan ge mig puls, det är fascinerande, säger Rasmus Ragnarsson.

Foodie

Maten på Atelier Food serveras i en del av Konstakademiens hus på Fredsgatan. Just denna dag finns det gott om lediga bord. Rasmus går fram till bardisken och hälsar på servitören som känner igen honom. Han beställer en fiskbuljong och ett glas rött. Vi slår oss ner på ett av borden i den rymliga lokalen. Rasmus älskar mat och det är hans stora passion i livet. Det har det varit ända sedan ett oförglömligt restaurangbesök i London för fem år sedan. I matsverige är han idag känd under namnet ”En foodie” vilket även är namnet på hans blogg. Där skriver han främst om sina restaurangbesök. Bloggen startade Rasmus upp för tre år sedan för att dokumentera var och vad han äter. Sedan en tid tillbaka använder sig Rasmus även av Twitter, Facebook, Instagram och Flickr.

– Många tror nog att jag gör det här för att visa upp och rent av skryta om vad jag äter men det är helt och hållet för min egen skull. Från början hade jag även en förhoppning om att de som hittade min blogg i slutändan kunde lära mig mer om mat.

En Foodie
Rasmus Ragnarsson tittar in dagens viner på Atelier Food.

 

Begreppet foodie har inte funnits speciellt länge i Sverige. Under början på 2000-talet användes begreppet knappt alls av svenska medier. Under de senaste tre åren har det däremot används mer och mer. Förutom att det pratas om dessa matfanatiker i medier har de även börjat uppmärksammas av den svenska turistnäringen. Göteborg & co jobbar med att marknadsföra Göteborg stad.

– Matturism har vuxit allt mer. Men det är fortfarande en väldigt liten del av turismen som helhet. Vi försöker profilera oss som matstaden Göteborg, säger Stefan Gadd pressansvarig på Göteborg & co.

För att få en större förståelse för foodies och deras beteende beställde företaget 2011 en undersökning för att kartlägga fenomenet. I april i år blev den klar.

– Det är svårt att säga exakt vilka dessa foodies är. Det vi kommit fram till är att de kan väldigt mycket om mat och tar sig gärna till redan etablerade matstäder som Paris eller Barcelona. Men matfestivaler är en bra hjälp att locka matintresserade.

Hittills har foodien Rasmus Ragnarsson skrivit om sina upplevelser på över 100 olika restauranger, från tre stjärniga The Fat Duck i England till husmanskrogen Pelikan på Södermalm. Rasmus har med tiden skaffat sig ett gott rykte i restaurangvärlden som en pålitlig kritiker.

-Ibland hör svenska krögare av sig efter att jag varit på någon känd restaurang för att höra vad jag tyckte om besöket. Det är ett gott betyg på att det jag skriver är trovärdigt.

Maten kommer in och Rasmus skiner upp. Han borrar ner näsan i den rykande skålen med buljong och tar sedan ett kort på anrättningen med sin telefon.

– Åh, känner du doften? Ansjovis, ägg, ärtor och pepparot, säger han och för skeden mot munnen.

Rasmus Ragnarsson har idag ett stort register över besökta restauranger. Men för att förstå hur allt började får vi ta oss tillbaka fem år i tiden.  Rasmus hade då lämnat sin uppväxtort Tranås och flyttat till Malmö och fått jobb på spelbolaget Expekt. Arbetet på spelbolaget gav tidigt en rejäl inkomst men vid den här tiden hade han ingen hobby att lägga sina pengar på. Men under en resa till London förändrades allt.

Han åkte dit med sin syster och hade innan resan bokat in ett besök på Restaurant Gordon Ramsay. Rasmus var nyfiken på denna världsberömda kock som gjort sig ett namn genom tv-program som Hell´s Kitchen och Elake kocken. Restaurangen som belönats med tre stjärnor i Guide Michelin överraskade redan i entrén där en herre i hög hatt tog emot Rasmus och hans syster. När de väl satt sig vid ett bord i hörnet av restaurangen startade kavalkaden av rätter som fick de båda att häpna.

– Vi började med små strutar fyllda med avokado, hummer och kaviar på tallriken och rosa champagne i glasen. Jag hade aldrig sett något liknande. Visst kände jag mig obekväm i den helt nya miljön och med alla oskrivna regler men framförallt blev jag imponerad. Jag undrade vad egentligen det var som hände.

Efter besöket undrade han om det verkligen var såhär på alla finkrogar. Han såg då en möjlighet att besöka fler restauranger på andra ställen i världen genom att han reste mycket genom jobbet. Rasmus började boka in en eller två extra hotellnätter på de orter där han skulle jobba för att hinna med ett par restaurangbesök. Två år och otaliga krogbesök senare föddes bloggen som idag tar upp större delen av Rasmus fritid.

Rasmus Ragnarsson aka En Foodie äter fiskbuljong på Atelier Food på Fredsgatan i Stockholm.
Rasmus Ragnarsson aka En Foodie äter fiskbuljong på Atelier Food på Fredsgatan i Stockholm.

Att intressera sig för mat är Rasmus inte ensam om i Sverige. Program som Historieätarna, Sveriges mästerkock och Kockarnas kamp har alla runt en miljon tittare per avsnitt. Samtidigt lägger vi mer pengar på restaurangbesök än någonsin. I Sverige hamnade vår gemensamma restaurangnota på över 100 miljarder förra året. Rekordbelopp och mer än vad vi tillsammans lägger på kläder och skor.

Ingela Stenson jobbar med att studera och mäta människors åsikter och är främst inriktad på mat. 2012 blev hon utsedd till en av de mäktigaste matprofilerna i landet enligt tidningen Restaurangvärlden. Ingela Stenson jobbar just nu för United Minds, analys- och strategiföretag. När de frågade 100 svenskar mellan 18-70 om de ansåg sig vara matnördar svarade nästan hälften ja. Ett tecken på att matintresset är stort i Sverige.

– Det pågår en enorm mattrend i Sverige och idag handlar mat mycket om status. Det har blivit viktigt att ha kunskap om maten och dess ursprung, se bara på hästköttsskandalen. Man kan säga att mat har gått från att vara något för det privata till det offentliga, berättar Ingela Stenson.

Rent historiskt kan man se att maten och kockarna har gjort en resa bara de senaste decennierna. Kockar har idag en högre status och de som lyckas riktigt bra kan uppnå stjärnstatus. Som konsument har det i sin tur blivit accepterat att lägga stora summor pengar på restaurangbesök och dyra råvaror. Med dagens sociala medier har man dessutom möjlighet att visa upp vad man äter till middag och genom det visa för vänner och bekanta att man är medveten och duktig. Men att vårt matintresse skulle vara en fluga tror inte Ingela Stenson på.

– Mattrenden är definitivt här för att stanna. Mat har blivit ett glädjeämne och något som är socialt accepterat att prata om.

Analytikern Ingela Stenson. Bild: United Minds
Analytikern Ingela Stenson. Bild: United Minds

På Atelier food börjar buljongen i skålen så smått att sina när vi blir avbrutna av en lång man i kockrock. Det är Stefan Eriksson. Han är främst känd för sin seger i Årets kock 2005 och driver idag Atelier Food Servering tillsammans med sin fru och skribenten Jan Åman. Stefan Eriksson har känt igen Rasmus och vill passa på att visa oss ett prov på en ny rätt inför sommaren. Det är två pizzaslicear med tomat, mozzarella och basilika som han placerar på det redan trånga bordet.

– Vi håller på och leker lite med Carl Larsson och pizza. Jag tänkte ni kunde provsmaka lite, säger Stefan Eriksson och skyndar tillbaka in i köket.

Ett enkelt knep för krögaren att skapa extra publicitet eller en chans att få ärlig respons på hans nya mat kan man undra. Rasmus tar snabbt fram telefonen för att fotografera pizzabitarna. Han förstår direkt den historiska kopplingen och förklarar att det var Carl Larsson som en gång i tiden tog pizzan till Sverige. Rasmus berättar sedan att det inte hör till vanligheterna att han blir bjuden på mat och att han har fått stå för 99,5 procent av sina restaurangnotor själv.

Under sina år som matfantast har Rasmus fått uppleva god och många gånger avancerad mat, träffat inflytelserika matkreatörer och utvecklat sina smaklökar. Denna resa har dock kostat honom mer än bara restaurangnotor. Eftersom han lägger ner stora delar av sin fritid på sitt matintresse har han tappat mycket av umgänget med sina gamla bekanta.

–Jag hoppas ändå att jag vet var jag har dom och att dom vet var dom har mig, annars har jag gjort bort mig. Vissa av mina gamla vänner skulle nog säga att det jag gör är sjukt, men jag måste få göra det här nu.

Han berättar att hans sökande efter ruset som restaurangbesöken ger har förändrat han som person. Att sitta framför tv:n en fredagkväll med en påse chips eller sjunka ner i soffan med en deckare finns inte i Rasmus värld. Han får svårt att finna ro. Han vill sitta ensam vid sitt bord och äta. För några år sedan reste Rasmus och hans flickvän till Nice på franska sydkusten. Att bara glida in på första bästa ställe var inte aktuellet. Det slutade med att de fick gå runt i timma efter timma för att tillslut komma till en restaurang som föll Rasmus i smaken.

– Ibland kan jag skämmas för att jag går in i min bubbla och blir sur. Min flickvän är nämligen inte särskilt matintresserad. Jag är glad att hon står ut med mig. Hon är otroligt tolerant.

Matbloggar finns det gott om för den som vill läsa om restaurangbesök eller recept. Men Rasmus tror att han är en av de som lägger ner mest tid på sin hemsida. Ett inlägg kan ta ett par dagar att skriva. Inget lämnas åt slumpen. Likaså med Rasmus nästa matresa. Imorgon åker han till Paris för att gå på några av stadens bästa restauranger.

– Jag reser själv och allt är planerat in i minsta detalj. Jag tror jag har ändrat mina planer 10-15 gånger den senaste veckan och ägnat 75 procent av min vakna tid åt mina två dagar i Paris.

Instagrambilder från bloggaren En Foodie. Du kan följa honom på @enfoodie.
Instagrambilder från bloggaren En Foodie. Du kan följa honom på @enfoodie.